تفاوت باتری لیتیومی و لید اسید

تفاوت باتری لیتیومی و لید اسید

تفاوت باتری لیتیومی و لید اسید

تفاوت باتری لیتیومی و لید اسید

باتری موتور برقی و اسکوتر برقی به دو دسته باتری لید اسید و باتری لیتیومی تقسیم می‌ شوند اما در دوچرخه برقی تنها از باتری های لیتیومی استفاده می شود. لید اسید به صورت 5 یا 6 عدد کنار هم سری می شوند تا به ولتاژ و آمپراژ مورد نظر برسند. اما باتری های لیتیومی به صورت تکی و سفارشی ساخته می‌ شوند. تا ولتاژ و آمپراژ خاصی که موتو برقی یا اسکوتر برقی نیاز دارد را تامین کنند.

باتری های لید اسید عموما به دلیل اینکه چند عدد کنار هم هستند و به هم به صورت سری متصل هستند قابلیت شارژ شدن در خارج از موتور برقی یا اسکوتر برقی را ندارند . اما باتری های لیتیومی به دلیل اینکه به صورت تکی و سفارشی می سازند. عموما این قابلیت را دارند که در خارج از موتور برقی یا اسکوتر برقی شما نیز شارژ شوند. یعنی شما باتری را از روی موتور برقی و اسکوتر برقی خود به داخل منزل انتقال می‌ دهید و در منزل آن را شارژ می‌نمایید.به این قابلیت اصطلاحا پرتابل بودن یا قابل حمل بودن گفته می‌شود.

مدت زمان شارژ، طول عمر و میزان پیمایش باتری ها

مدت زمان لازم برای شارژ باتری ها هم متفاوت است. در باتری های لیتیوم که به صورت شارژ سریع (Fast Charge) هستند این زمان در حدود 2 الی 3 ساعت است. اما در باتری های لید اسید این زمان بین 5 الی 8 ساعت است. میزان پیمایش نیز در این دو نوع باتری متفاوت است. باتری های لید اسید در خوشبینانه ترین حالت بین 50 تا 55 کیلومتر پیمایش مفید را به راکب می‌ دهند. اما این رقم در باتری های لیتیومی حدود 80 کیلومتر است.

اسکوتر برقیتفاوت باتری لیتیومی و لید اسید از نظر طول عمر مفید

میزان عمر مفید باتری ها به مقدار استفاده و نحوه استفاده ارتباط مستقیم دارد به نحوی که دو پک باتری کاملا مشابه در دو باتری موتور برقی یا اسکوتر برقی کاملا یکسان با راکبین کاملا هموزن می‌ تواند دو عمر کاملا متفاوت داشته باشد. این طول عمر به موارد زیر بستگی دارد:

– نحوه شارژ (بهترین شیوه شارژ شارژ باتری ها بعد از تخلیه کامل آن است)
– میزان مصرف (اینکه باتری ها مدام شارژ و دشارژ شوند یا با شارژ مدت طولانی بلا استفاده بمانند)
– استفاده از برق بدون نوسان یا استفاده از نوسان گیر (استابلیزر)
– میزان پیمایش روزانه
– میزان وزنی که موتور برقی یا اسکوتر برقی و یا حتی دوچرخه برقی باید حمل کند.
– مقدار شیبی که مورد پیمایش قرار می‌گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Avatar Mobile
Main Menu x
X